Saturday, 21 January 2012

kayak


ISI  KANDUNGAN
BILANGAN
ISI KANDUNGAN
MUKA SURAT
1
Isi kandungan
1
2
Penghargaan
2
3
Pengenalan
3-8
4
Sejarah Perkembangan Kayak
9
5
Perkembagan kayak di dunia
10-11
6
Perkembangan kayak di malaysia
12-14
7
Perbezaan kayak dan kenu
15-16
8
Kategori kayak
17
9
Jenis-jenis kayak
18-23
10
Anatomi kayak
24-31
11
Anatomi paddle
32-35
12
Cara membawa kayak
36
13
Rafting
37
14
Tujuan rafting
38
15
Pengendalian kayak
39-40
16
Melancar dan mendaratkan kayak
41-45
17
Berdayung
46-49
18
Rujukan
50




PENGHARGAAN
Assalamualaikum..
Pertama  sekali saya bersyukur kepada Allah s.w.t kerana dengan izin dan limpah kurnia-Nya dapat saya  menyiapkan tugasan ini dengan baik. Selain itu bersyukur kerana dapat menyiapkan tugasan ini dengan sempurna-Nya.
Seterusnya ingin mengucapkan ribuan terimakasih kepada jurulatih saya iaitu Encik Murad kerana banyak membantu dan memberiakn tunjuk ajar sepanjang proses saya menyiapkan tugasan ini. Selain itu Encik Murad juga banyak memberikan teguran sepanjang tugasan ini disiapkan.
Seterusnya tidak lupa juga kepada kedua ibu bapa saya yang banyak memberikan dorongan sepanjang menyiapkan tugasan ini.walaupun mereka jauh mereka tetap membarikan sokongan kepada saya dalam menyiapkan setiap rtugasan saya. Terima kasih kerana memberikan modal dalm memyelesaiakn tugasan ini dengan sempurna nya.
Tidak lupa juga kepada kawan-kawan yang banyak memberikan komen-komen dan idea-idea yang bernas sepanjang menyiapkan tugasan ini…
Sekian,wasalam….


PENGENALAN
KAYAK
 Secara amnya, semua kayak mempunyai bahagian-bahagian berikut. Namun, berbeza dari segi saiz, bahan binaan dan bentuknya. Penerangan di bawah akan menerangkan fungsi-fungsi setiap bahagian yang terdapat pada sesebuah kayak.
BOW DAN STEM (HAITIAN DAN BURITAN):
              Bahagian muncung hadapan dan belakang kayak. Berbentuk tajam dan bulat. Bow adalah muncung bahagian hadapan manakala stem ialah muncung bahagian belakang.
Kedudukan kedua-dua bahagian ini kadangkala amat mengelirukan. Oleh itu, bahagian ini boleh ditentukan dengan meninjau bentuk coaming dan arah tempat duduk sesebuah kayak. Bahagian ini amat mudan rosak jika tidak dikendalikan dengan baik.
 Fungsi utamanya ialah:-
Ø    memotong air
Ø    memecah ombak
Ø    menjadi panduan arah tujuan kayak.
HULL
Dinding, lantai, geladak bahagian bawah kayak, la mempunyai bentuk yang berbeza-beza bergantung kepada jenis kegunaan sesebuah kayak.

DECK (GELADAK ATAS)
Dinding bahagian atas kayak di mana terletaknya cockpit, la berfungsi menutup bahagian atas kayak dan melindungi bahagian kaki pedayung serta memudahkan kemahinan gulingan. Dek hadapan dipanggil fbredeck manakala dek belakang dipanggil aftdeck. Sejenis tali atau tempat pemegang yang terdapat di bahagian hujung bow dan stem.
Kegunaannya ialah untuk memudahkan anda mengangkat sesebuah kayak, berpaut apabila terbalik dan mengikatnya ke tebing. Toggle terbahagi dua iaitu toggles yang tenditi daripada tali yang dilkat pada sejenis pepegang yang diperbuat daripada kayu atau plastik. la lebih selamat dan selesa digunakan.
Eng loops pula terdiri dari seutas gelungan tali yang tertetak dihujung bow dan stem, la murah dan mudah disediakan tertapi berbahaya kerana di kawasan arus deras, end loop kayak yang terperangkap dalam pusaran  boleh mencederakan tangan anda.

COCKPIT
Ruangan yang terletak ditengah-tengah kayak dan diantara fbredeck dan aftdeck. la merupakan kawasan dimana pedayung duduk di dalamnya. Bahagian hadapan dan belakang kayak boleh ditentukan dengan melihat kepada bahagian cockpit.
Bahagian hadapannya berbentuk lebih kecil berbanding bahagian belakang. Tempat duduk kayak yang terdapat dalam cockpit pula selalunya hampir dengan bahagian belakang.


SEAT (TEMPAT DUDUK)
Tempat duduk pedayung yang terietak di dalam cockpit, la terbahagi kepada beberapa jenis iaitu tempat duduk standard (mempunyai saiz yang, tetap, tempat duduk sederhana (untuk kegunaan rekreasi), tempat duduk ketat (untuk kegunaan aktiviti rodeo dan arus deras) dan tempat duduk boleti laras.
Tempat duduk yang tlnggi akan memberikan kesan terhadap daya dayungan dan menambahkan kelajuan kayak tetapi rendan tahap imbangannya. Tempat duduk yang rendan pula stabil imbangannya namun menghasilkan daya dayungan yang rendati.

COAMING
Bahagian tepi yang kecil dan nipis mengelilingi cockpit. Berfungsi untuk menghalang air dan memasuki cockpit dan tempat untuk mengikat spray cover.
KNEE BRACE
Terietak di bahagian bawah coaming di bahagian foredeck. Fungsi utamanya ialah untuk menyokong lutut pedayung dan memberikan cengkaman kaki pedayung yang lebih kuat terhadap kayaknya. la memudahkan kemahiran gulingan dan mengelakkan pedayung dan terkeluar apabial terbalik. la hanya terdapat pada kayak arus deras dan slalom sahaja.
TOWLINE/DECKLINE
Tali yang diikat dari hujung bow ke sisi kin dan kanan coaming hingga ke bahagian stem, la berfungsi sebagai tali untuk menyelaroaf, penunda, mengikat alatan dan mengikat kayak. Tidak semua kayak memiliki towline.

.KEEL
Terietak di bahagian geladak bawah kayak. Fungsi utamanya ialah untuk membelah arus dan bertindak sebagai kemudi. la membolehkan sesebuah kayak itu bergerak lurus dengan cepat. Tidak semua kayak mempunyai keel.
Selain keel, terdapat juga beberapa alatan yang mempunyai fungsi sama dengan keel iaitu skeg, sejenis kemudi yang boleh dipasang dan dilucutkan. Rudder pula merupakan sejenis keel yang boleh laras atau dikawal pergerakan kemudinya. Selalunya rudder terdapat pada kayak laut dan kayak pertandingan pecut.

FOOTREST
Terietak dibahagian foredeck dan merupakan tempat meletak kaki pedayung. la berfungsi memberikan daya cengkaman dan sokongan tenaga yang lebih yang dihasllkan melalui kombinasi pergerakan tangan, bahu, lowerback dan kai terhadap penghasilan daya dayungan yang baik.
            Selain itu ia berfungsi sebagai alat keselamatan yang mefindungi pedayung dan terhentak atau meogelunsur ke hadapan akibat hentakan atau pelanggaran.
Secara umum terdapat tiga jenis footrest iaitu

i. Verbentuk bar yang dipasang pada bahagian sisi port dan starboard kayak;
ii. Bentuk pasangan pedal yang terletak juga di sisi port dan starboard kayak;
iii. Bentuk bulk head yang memenuhi bongkah rata dan memenuhi bahagian bow
sesebuah kayak.


BUogancy(bahan apungan)
           
Bahan apungan terdapat di dalam kayak. la terletak di bawah deck di bahagian bow dan stem. Fungsi  utamanya ialah untuk mengapungkan kayak apabila terbalik dan dimasuki air. Selain itu ia juga mengukuhkan dan menyokong bahagian geladak atas dan bawah.
Secara amnya terdapat tiga jenis buoyancy iaitu:-
Beg Udara
            Sejenis beg yang dibuat dan kanvas dan diletakkan di dalam kayak di bahagian bow dan stem.Udara dipamkan ke dalamnya. la boleh dibawa dan keluar dari kayak dengan mudah. La mempunyai daya apungan yang amat tinggi namun mudah bocor.
Foam Gabus/Getah Lembut)
Dibuat dari jenis buih getah/plastik yang dimampatkan. la memiliki daya apungan yang tinggi dan menyokong bahagian geladak atas dan bawah dengan kuat. Namun begitu, bentuknya yang nipis memudahkan banyak air masuk ke dalam kayak berbanding beg udara.
Polisterin
Bahan yang amat popular digunakan dalam kayak-kayak buatan tempatan. Harganya amat murah dan mempunyai daya apungan yang tinggi serta boleh menyokong bahagian geladak atas dan bawah dengan baik. Kekurangannya ialh rapuh dan mudah rosak.
Deck Eye/Eye Cleat
            Lubang atau besi yang terdapat di atas geladak beriungsi untuk mengikat towline di kawasan atas geladak.
Eye Pit
            Lubang yang terdapat di hujung bow dan stem sesetengah jenis kayak. Berfungsi untuk memegang loop atau toggle yang dipasang padanya
.Hatches
            Lubang penutup yang terdapat di tengah bahagian foredeck. Fungsinya ialah untuk tnenyimpan peralatan diri dan perkhemahan. Saiz hatches ini bergantung kepada saiz dan bentuk kayak itu sendiri. la hanya terdapat pada kayak laut.
Back Strap
Sejenis tali dan lapisan getah yang diikatkan pada bahagian belakang tempat duduk. La mempunyai betbagai-berbagai bentuk. la memberikan keselesaan kepada pedayung untuk menyandarkan bahagian belakang mereka sewaktu berdayung. Selain itu, ia juga bertindak sebagai alat keselamatan yang berfungsi melindubgu bahagian belakang pedayung tercedera akibat hentakan dan belakang.





SEJARAH KAYAK
SEJARAH PERKEMBANGAN KAYAK
Seawal peradaban manusia, aktiviti berkayak telah dijalankan secara meluas. Sebagaimana yang diketahui umum bahawa 75% kawasan dunia diliputi air. Sehubungan itu, manusia pada zaman dahulu telah menggunakan jalan air sebagai sumber pengangkutan utama mereka. Pengembaraan melalui jalan air lebih cepat berbanding darat. Malahan kebanyakan kawasan penempatan manusia dahulu juga berpusat di pinggiran sungai.
 Oleh hal demikian masyarakat dahulu telah menggunakan kayu-kayu hutan tropika untuk membuat kenderaan air dengan cara menebuk atau membakar teras kayu. Kenderaan ini dikenali sebagai kanu dugout. Di Malaysia, nenek moyang kita menggunakan kolek, perahu dan sampan. Di Eropah pula, hutannya kaya dengan kayu-kayu lembut dan kulit kayu yang kalis air.
Mereka membina kerangkan kanu daripada kayu dan dindingnya pula menggunakan kulit kayu birch. Kenderaan ini dinamakan kanu Canadian Penghuni-penghuni Artik pula mempunyai sumber kayu yang terhad, namun begitu mereka memiliki banyak sumber kulit dan tulang dari ikan paus dan anjing laut. Oleh itu, mereka membina kerangka kanu dari kayu atau tulang binatang dan disaluti dengan kulit binatang.
 Kenderaan ini dinamakan Inuit ataupun Kayak Eskimo. Ketiga-tiga situasi ini telah melahirkan pelbagai reka bentuk kanu. Sehingga kini, kebanyakan kayak dan kanu yang digunakan masih lagi mengekalkan ciri-ciri di atas. NAmun begitu, seiring dengan perkembangan teknologi, terdapat beberapa perubahan drastik dari segi bahan,saiz dan berat serta bilangan pendayungnya.

SEJARAH PERKEMBANGAN KAYAK DI DUNIA.
Aktiviti kanu dan kayak sebebarnya telah lama berkembang di dunia. Seorang yang bernama John MacGregor telah memberi nafas baru dalam aktiviti ini. Jika sebelumnya, kayak digunakan bagi tujuan pengangkutan, tetapi kini ia menrangkumi aspek yang lebih meluas lagi iaitu dalam bidang sukan, kesenggangan dan pendidikan.
Sebagai mengiktiraf sumbangan John MacGregor dalam perkembangan aktiviti kayak, beliau telah diberikan gelaran Bapa Kayak Moden.John MacGregor adalah seorang pelaut British yang berbangsa Scott. Oleh kerana sering mengembara keseluruh pelusuk, beliau memperolehi pelbagai pengalaman.
            Pengalaman utama yang beliau perolehi ialah tentang bagaimana orang Eskimo membina dan mengendalikan kayak mereka. Pada tahun 1865, beliau telah mencipta sebuah kayak moden berdasarkan kayak yang beliau saksikan di Artik. Kayak ini dinamakan Rob Roy.
 Sepanjang tahun 1865 hingga 1867, beliau telah menjelajah hamper kesemua sungai-sungai di Eropah dengan menggunakan kayak ciptaannya ini.Pada tahun 1866, kelab kanu pertama didunia telah ditubuhkan di Twickenham England. Kelab ini telah bertanggungjawab mempopularkan sukan kanu di seluruh England terutama di kalangan pelayar dan golongan atasan British.
 7 tahun kemudian, kelab ini telah di anugerahkan gelaran Diraja oleh Ratu Victoria. Sehingga hari ini, kelab ini telah melahirkan ramai pengiat aktiviti kayak.Persatuan Kanu British telah ditubuhkan pada tahun 1887 dan memainkan peranan besar dalam memperkenalkan aktiviti berkayak di seluruh England dan dunia.

Selepas Perang Dunia Kedua, namanya telah diubah menjadi Persekutuan Kanu British (BCU) dan merupakan sebuah pertubuhan kanu yang terkenal dan terulung di duniaVan Clauseen, seorang Amerika telah mengilhamkan penubuhan sebuah badan kanu bertaraf dunia.
Pada 20 Januari 1924, 'International Representanten Shaft Des Kanusport' (IRK) telah ditubuhkan di Copenhagen, Denmark dengan dianggotai oleh 19 buah negara. Tahun 1927 pula menyaksikan perubahan besar dalam kemahiran berkayak apabila Pawlata dari Austria memperkenalkan teknik gulingan yang dinamakan 'Eskimo Roll'.
Teknik yang telah beliau pelajari dari penduduk Artik ini bertujuan untuk menaikan semula kayak yang terbalik tanpa perlu keluar darinya. Disinilah bermulanya perkembangan teknik gulangan yang lain.Aktiviti pertandingan kayak mula berkembang seawal tahun 1924 di mana acara pecut telah diperkenalkan sebagai acara pertunjukan di Sukan Olimpik ke Vll di Paris.
 Dua belas tahun kemudiannya, iaitu pada tahun 1936, acara pecut telah dipertandingkan secara rasminya di Sukan Olimpik Berlin. Pada tahun 1949, Kejohanan Slalom Dunia telah dianjurkan di Geneva. Awal tahun 60 an pula menyaksikan acara menuruni jeram diperkenalkan. Selepas itu, perkembangan pertandingansukan kayak terus bercambah dari kanu polo, surfinmg hinggalah ke acara 'rodeo'.






PERKEMBANGAN KAYAK DI MALAYSIA
Di negara kita, kegiatan berkayak telah bermula seawal peradaban manusia. Tujuan utamanya ialah sebagai medium pengangkutan dan pedagangan. Antara kanu yang mula-mula digunakan ialah sampan kotak, perahu dan kolek.
Sejarah kayak moden pula bermula sekitar tahun 1960 an. Ia diperkenalkan oleh pelaut British yang berpengkalan di Woodlands, Singapura. Namun begitu, ia tidak popular dikalangan umum kerana kegiatannya hanya bertumpu dikalangan anggota tentera dan kakitangan kanan kerajaan sahaja.
Selain itu, aktiviti berkayak pada masa itu juga dipraktikan dimaktab-maktab perguruan di seluruh negara. Guru-guru yang mengikuti kursus Pendidikan Jasmani pada masa itu telah membina beberapa unit kayak kanvas dan menjalankan pelbagai ekspidisi kayak di seluruh negara.Sekitar tahun 1970 an Pulau Pinang telah mempelopori aktiviti kayak negara. Aktiviti tumpuannya ialah ekspidisi dan pertandingan.
Antara kejohanan yang telah dianjurkan ialah Kejohanan Merentas Selat Pulau Pinang dan Kejohanan Mengelilingi Pulau Pinang. Pada tahun 1980 an 'Penang Canoe and Recreation Club' telah ditubuhkan. Ia merupakan kelab kanu pertama ditubuhkan diMalaysia.
Namun begitu, aktiviti hanya tertumpu di sekitar Pulau Pinang dan tidak berkembang menyeluruh ke serata Malaysia. Kementerian Belia dan Sukan kemudiannya telah berusaha merangsang kegiatan kayak di seluruh Malaysia.
            Program Malaysia Cergas merupakan indikator utama perkembangan aktiviti ini. Bantuan kewangan dan peralatan berkayak telah disalurkan ke seluruh negara. Aktiviti ekspedisi merupakan tumpuan utamanya.Aktiviti kayak telah tercatat dalam lembaran sejarah negara pada tahun 1988 apabila buat pertama kalinya dua orang anak Malaysia telah berjaya mengelilingi Semenanjung Malaysia menggunakan kayak solo.
Pengembaraan sejauh 1846 km telah mengambil masa selama 63 hari. Kejayaan ekspedisi ini telah menjana lagi perkembangan aktiviti kayak negara.
Cabaran-cabaran kayak telah dipertingkatkan lagi sehingga terlaksananya ekspedisi-ekspedisi merentas lautan antarabangsa seperti Ekspedisi Kayak Nusantara Johor ke Riau,
Ekspedisi Kayak Antarabangsa Johoe-Surabaya-Bali dan Ekspedisi Kayak Antarabangsa Merentas Selat Inggeris. Ekspedisi-ekspedisi yang telah dijalankan ini telah mengharumkan nama negara dan membuktikan kemampuan anak bangsa.Acara pertandingan kanu pula diperkenalkan seawal tahun 1980 an di Pulau Pinang.
Pada tahun 1990, Persatuan Kanu Kuala LUmpur telah menganjurkan Regatta Kanu Kebangsaan yang pertama di Tasik Titiwangsa. Persatuan Rekreasi Wilayah Persekutuan (PERWIP) pula telah menganjurkan pertandingan kayak arus deras di Taman Negara.
Tahun 1992 mencatat sejarah dalam perkembangan pertandingan kayak negara apabila acara kayak telah dipertandingkan buat pertama kalinya di Sukan Malaysia Ke empat di Johor Bharu.  Acara menuruni jeram dan salom telah diperkenalkan pada tahun 1994 dalam Kejohanan 'War On Water' di Jeram Besu.
Manakalan acara kanu polo pula telah diperkenalkan pada tahun 1995. Seiring dengan perkembangan aktiviti berkayak sebagai satu displin sukan , atli-atlit kayak Malaysia telah mencapai beberapa kejayaan gemilang di peringkat antarabangsa.
 Aziz bin Ahmad dari Johor telah memenangi pingat gangsa dalam acara TK1 1000m di Kejohanan Kanu Asia Jepun pada tahun 1991. Bidang slalom pula mencatat sejarah apabila Salehuddin Ayob telah melayakan diri ke Sukan Olompik 1996 di Atlanta.

Skuad Kayak Sukan SEA 1997 ke Jakarta telah merangkul 3 pingat gangsa melalui penampilan pertama mereka di arena Sukan SEA. Aktiviti berkayak juga aktif dijalankan di institusi pendidikan tinggi dan maktab perguruan. Kurikulum Pendidikan Luar telah menyenaraikan kegiatan berkayak sebagai salah satu aktiviti utamanya.
 Ia juga dijadikan salah satu aktiviti kokurikulum. Antara universiti yang bergiat menjalankan aktiviti berkayak ialah Universiti Teknologi MAlaysia, Universiti Malaya, Universiti Teknologi MARA, Universiti Islam Antarbangsa dan Universiti Pendidikan Sultan Idris
 Pada tahun 1999, Universiti Pendidikan Sultan Idris telah mencatatkan sejarah apabila menjadi universiti pertama di Asia memperkenalkan silibus Kayak Arus Deras di dalam kurikulumnya.
                                                                 






PERBEZAAN ANTARA KAYAK DAN KENU
Definisi Kanu
Kanu merangkumi semua kenderaan atau alatan air sebagai medium utamanya serta digerakan dengan menggunakan teknik dayungan ataupun bantuan tenaga alam. Kayak pula merupakan pecahan daripada keluarga kanu.

Perbezaan Kayak dan Kanu
Kayak
Sejenis kenderaan air yang mempunyai geladak tertutup, menggunakan dua bilah mata dayung dan di dayung secara duduk berlunjur. Contoh kayak ialah kenderaan air yang digunakan oleh orang Eskimo.

                                  Kanu
Merujuk kepada sejenis kenderaan air yang mempunyai geladak terbuka, menggunakan satu bilah mata dayung dan didayung secara berlutut. Contoh kanu ialah sampan yang digunakan oleh kaum Red Indian di Kanada dan sampan kolek yang digunakan oleh nenek moyang kita.





PERBEZAAN ANTARA KAYAK DAN KANU
BIL.
PERBEZAAN
KAYAK
KANU
1.
Kayak merupakan pecahan daripada keluarga kanu.
Kanu merangkumi semua kenderaan atau alatan air sebagai medium utamanya serta digerakkan dengan teknik dayungan ataupun bantuan tenaga alam.
2.
Sejenis kenderaan air yang mempunyai geladak tertutup.
Merujuk kepada sejenis kenderaan air yang mempunyai geladak terbuka.
3.
Kayak dikayuh menggunakan dua bilah mata dayung di sebelah kiri dan kanan.
Bilah kanu dikayuh dengan menggunakan satu bilah mata dayung.
4.
Untuk menunggang kayak, bilah perlu di dayung dengan duduk secara berlunjur.
Semasa menunggang kanu pula, bilah perlu di dayung secara duduk berlutut.
5.
Bilah senang dan cepat untuk dikawal kerana bilah boleh terus di dayung tanpa dialihkan ke kiri ata ke kanan.
Susah dikawal sedikit kerana bilah perlu diaihkan ke kanan ata ke kiri untuk mendayung.
6.
Bilah di dayung menggunakan kedua-dua belah tangan pada kanan dan kiri kayak pada satu-satu masa.
Kanu menggunakan kedua-dua belah tangan untuk mendayung samada di kiri atau kanan pada satu masa.
7.
Contoh: kayak polo
Contoh: sampan






KATEGORI KAYAK.
Jenis-jenis kayak memang telalu banyak tetapi setiap kayak yang di bina telah pun mengikut kategori tertentu. Dalam paparan ini dinyatakan bahawa terdapat 4 kategori kayak:

a) sea kayak 
b) whitewater kayak
c) surf ski kayak
d) hybrid (recreational kayak)













JENIS-JENIS KAYAK
Di zaman ini terdapat terlalu banyak keluaran dan reka bentuk kayak. Walaupun begitu, pengeluar-pengeluar ini masih mengekalkan kategori-kategori kayak mengikut aktivitinya. Di sini saya cuba paparkan beberapa jenis gambar kayak.


1) Kayak jenis Creek Boat

                Kayak jenis ini ialah kayak yang digunakan oleh orang yang baru menceburi bidang kayak dan kanu. Ini adalah kerana kayak Creek ini memberikan kestabilan yang tinggi dan mudah untuk dikendalikan.




2) Kayak jenis Polo
               Kayak jenis ini digunakan di kawasan danau yang tenang dan kolam. Kayak ini hampir sama dengan Kayak Creek boat tetapi bentuk belakangnya lebih leper ini adalah bagi memudahkannya memotong air semasa berpusing. Kayak ini juga dinukan oleh pemain polo berkayak.

3) Kayak jenis inflatable
                Kayak jenis ini diperbuat daripada gabungan getah dan gentian kaca. kayak ini mempunyai daya apungan yang tinggi. kayak jennis ini perlu di pam angin sebelum digunakan.

4) Kayak jenis Squirt

               Kayak jenis ini sesuai digunakan untuk Rodeo di arus deras seperti enders dan catwhell, ini adalah kerana kayak ini berbentuk tipis dan ruan g didalamnya hanya boleh memuatkan kaki pendayung sahaja. Saiz kayak ini hanya 2.5 meter oleh hal yang demikian ia mampu menyelam.


5) Kayak jenis Sprint

                 Kayak jenis ini selalunya digunakan untuk acara perlumbaan, Ini adalah kerana kayak ini berbentuk panjang, kecil dan tirus. Ianya sangat laju dan pendayungnya memiliki keseimbangan yang sangat baik.

6) Kayak jenis Slalom

            Kayak slalom digunakan dalam keadaan selok belok. Kayak ini bersaiz pendek dihadapan dan panjang serta lebih kembung di bahagian belakang. Panjang Kayak ini ialah 6 meter dan di bentuk tajam dibahagian hadapan oleh hal yang demikian kayak ini memiliki kelajuan dan kestaabilan yang tinggi.
7) Kayak jenis Downriver.

               Kayak ini berukuran panjang sekitar 4m, di reka bentuk dan di bina dengan deck leper, depan lancip, memudahkan pendayung untuk masuk celah di pagar slalom


8) Kayak Sea
                 Kayak ini digunakan untuk melakukan aktiviti di laut. kayak jenis ini berkuasa mengharungi lautan. kayak ini telah dibekalkan dengan kompas untuk navigasi, Selain itu kayak ini mempunyai mempunyai ruang bebas air bagi menyimpan barangan semasa melakukan aktiviti. di belakang kayak ini pula terdapat alat kemudi.
9) Kayak Sit on Top
                  Kayak jenis ini lambat begerak dan juga sukar dikem udi. Selain itu kayak ini sukar untuk melakukan kemahiran atau teknik berguling ( Eskimo Roll ). kelebihan kayak ini ialah air tidak akan bertakung didalamnya kerana kayak ini telah direka lubang-lubang khas untuk menghindarkan takungan.






ANATOMI KAYAK



ANATOMI KAYAK
Semua jenis kayak mempunyai nama bahagian yang sama, hanya bentuk, ukuran dan bahan pembuatannya sahaja yang berbeza mengikut syarikat pengeluar dan teknologi semasa. disini saya paparkan sedikit penerang mengenai anatomi kayak.


1. HALUAN & BURITAN (BOW & STERN)

               Bow atau Haluan adalah bahagian depan atau muncung Kayak yang berfungsi sebagai arah tujuan dan juga sebagai alat memecah ombak. Stern atau Buritan pula ialah bahagian belakang kayak. kedudukan Bow dan Stern ini adakalanya akan mengelirukan bagi anda yang baru berjinak-jinak dengan aktiviti berkayak. Tip untuk mengenali diantara Bow dengan Stern ialah melihat arah tempat duduk pendayung.


2. GUNWALE LINE / PAINTER LINE

               GUNWALE LINE / PAINTER LINE ialah bahagian tepi atau sisi Kayak yang berfungsi sebagai penyeimbang bagi pendayung, apakah perahu yang dinaikkan itu sesuai dengan berat badannya atau tidak. Sisi kanan disebut dengan "starboard" dan sisi kiri disebut "portside".


3. HULL
               Hull ialah bahagian bawah kayak. Bentuknya berbeza bergantung kepada jenis kayak tersebut untuk apa digunakan.
4. DECK (Geladak)

                Deck ialah bahagian atas hadapan kayak untuk melindungi kaki untuk memudahkan melakukan teknik Eskimo Roll. Deck bahagian depan ini dikenali sebagai "foredeck"dan dibelakangnya pula dikenali sebagai "afterdeck".


5. COCKPIT (Ruang Tempat Duduk)

              Cockpit ialah ruangan yang di bentuk untuk pendayung kayak. Kedudukan Cockpit ini berbeza mengikut reka bentuk dan penggunaan kayak tersebut.


6. SEAT (Tempat Duduk)
                Tempat duduk terletak didalam Cockpit, dan tempat duduk terbahagi kepada beberapa jenis iaitu Standard (bentuk dan ukuran tetap), tempat duduk sederhana (biasa hanya untuk kayak rekreasi), tempat duduk ketat (digunakan untuk di arus deras. dan tempat duduk yang digunakan di dalam sesuatu pertandingan)


7. TOGGLE

           Toggle adalah sejenis tali untuk mengangkat Kayak, letaknya diujung depan (Bow) dan Belakang(Stern).



8. COAMING

              Coaming   adalah  bahagian  tepi  kecil  dan    mengelilingi  cockpit , ianya berfungsi  sebagai  penahan  air  untuk  masuk  ke  dalam  perahu  dan  juga untuk mengikat spray cover.


9. KNEE BRACE
           Letaknya dibawah Coaming yang berfungsi sebagai penahan lutut dan memberikan sanggahan ke kaki supaya kaki pendayung lebih kuat terhadap perahu.


10. TOWLINE / DECKLINE
            
TOWLINE / DECKLINE ialah tali yang diikatkan di hujung kayak (bow) dan buritan kayak (stern). Berfungsi sebagai tali penyelamat, menarik perahu (tunda).

11. KEEL

Terletak dibawah geladak belakang dan berfungsi sebagai kemudi.

12. BUOYANCY

                Buoyancy adalah bahan apungan yang terletak di bawah deck bagian depan (bow) dan deck bagian belakang (stern) yang berfungsi sebagai penyimpang apabila kayak terbalik dan tidak mudah tenggelam.

13. FOOTREST
                 Footrest terletak di bahagian foredeck berfungsi sebagai tempat meletak kaki, bentuknya terdiri dari bar (dipasang pada sisi kiri dan kanan), paddle (hampir sama dengan bar tetapi terpisah antara letak sebelah kiri dengan kanan), bulkhead (bentuk bulat rata dan terletak di bagian haluan (bow).
14. DECK EYE / EYE CLEAT
               ECK EYE / EYE CLEAT ialah lubang untuk mengikat tali (towline) yang terletak di atas geladak.


15. EYE PIT

        EYE PIT ialah lubang yang terletak di ujung haluan (bow) dan buritan (stern) pada jenis kayak-kayak tertentu.


16. HATCH

             HATCH ialah lubang penutup yang terdapat di bahagian depan dek dan belakang dek, yang berfungsi sebagai tempat meletakkan barang, biasa digunakan untuk kayak jenis ekspedisi atau Sea Kayak.





17.BACK STRAP

                Back Strap berbentuk getah yang diletakkan pada bahagian tempat duduk belakang, berfungsi untuk memberikan keselesaan pendayung untuk menyandar ke belakang sewaktu mendayung dan sekaligus untuk melindungi keselamatan bahagian belakang pendayung












































ANATOMI  PADDLE

Blade (Bilah mata dayung)

blade ialah kepingan yang berada di hujung batang dayung. Ia berfungsi untuk mangaut seberapa banyak air bagi menghasilkan pergerakan kayak. Ia mempunyai pelbagai bentuk dan saiz bergantung kepada kegunaannya.


Tip (pelindung mata dayung)

            Tip ailah kepingan LOGAM yang berada di hujung mata dayung. Sesetengah dayung tiada logam. Ia berfungsi melindungi mata dayung (blade) daripada kerosakan akibat hentakan.


Shaft / Loom / Bar (Batang tengah Pendayung)
ia berbentuk bulat dan lazimnya lurus. Ia merupakan bahagian pemegang pendayung.


Neck (leher Pendayung)

bahagian pencantuman antara blade dan shaft.




Drip Ring (bulatan Getah)


bahan yang diperbuat daripada plastik atau getah dan terletak berhampiran dengan Neck. Ia berfungsi untuk menghalang air dari blade mengalir ke shaft dan membasahi tangan pendayung. Tidak semua pendayung memiliki Drip Ring Front Of Blade (Permukaan Dayung)Bahagian hadapan bilah dayung yang berbentuk cekung dan berfungsi untuk mengaut air.


Back of Balde (Belakang Dayung)


bahagian belakang muka dayung. Ia berbentuk cembung untuk memberi sokongan yang kuat kepada mata dayung.



Bahan Buatan Pendayung

Biasanya bahan untuk membuat Pendayung (blade) ini terdiri daripada pelbagai jenis. Ini kerana setiap pendayung yang direka bergantung kepada dua elemen penting iaitu PRESTASI dan kesesuaiannya berdasarkan aktiviti yang akan dijalankan.






































CARA-CARA MEMBAWA KAYAK
Terdapat beberapa kaedah yang betul dan senang untuk mengangkat kayak. antara kaedah-kaedah tersebit adalah kaedah pikulan di bahu secara berseorangan, kelekan di pinggang
Berpasangan, pikulan di bahu berpasangan.
Pikulan di bahu berseorangan.
· Teknik ini sesuai untuk mengangkat kayak yang ringan ataupun kayak solo. Bahagian tengah cockpit diletakkan pada bahu yang dominan bagi mengekalkan keseimbangan kayak. Tangan yang dominan pula memegang hujung cockpit bagi menyelaraskan keselesaan dan keseimbangan berat kayak, manakala sebelah tangan lagi memegang pendayung.
Kelekan di pinggang berpasangan.
· Digunakan untuk mengangkat kayak yang berat ataupun kayak berpasangan. Dua orang diperlukan untuk menggunakan teknik ini. Pengangkat mestilah berada di bahagian bow dan stern serta berlawanan arah. Tangan pengangkat mestilah memegang bahagian bow dan stern ataupun toggle dengan kemas. Kayak diinjak ke atas dan dikepitkan di pinggang. Sesuai untuk mengangkat kayak dalam jarak yang dekat.
Pikulan di bahu berpasangan.
· Tekniknya adalah sama seperti kelekan di pinggang. Namun,kedudukan pengangkat mestilah selari ataupun sama arah. Ini bertujuan untuk membolehkan mereka berkomunikasi dan mengelakkan kecederaan berlaku sekiranya kayak yang dipikul terjatuh. Teknik ini sesuai untuk mengangkat kayak dalam jarak yang jauh.
Angkat menggunakan tangan
· Dua orang individu diperlukan untuk mengangkat kayak dengan memegang toggle dengan tangan di bahagian bow dan stern dengan kemas. K aedah ini sesuai untuk mengangkat kayak dalam jarak yang dekat.



RAFTING
Rafting merupakan salah satu olah raga yang tergolong beresiko tinggi, itulah sebabnya olah raga ini sarat dengan standar dan prosedur yang harus ditaati demi keselamatan dan kenyamanan bersama.Mulai dari persiapan awal penyiapan pakaian sampai dengan usai rafting (perahu karet sandar)semua detail persiapan harus dipersiapkan matang bila tidak ingin celaka atau terjadi sesuatu dalam perjalanan rafting.
 Inti dari kegiatan ini adalah kerjasama yang tangguh dalam melewati setiap jeram yang memang sulit diprediksi sebelumnya. Satu-satunya alat (selain perahu karet tentunya) adalah dayung. Dayung harus digerakkan mengikuti komando yang dipimpin oleh seorang pemandu.
 Para anggota harus patuh dan mengikuti komando dari pemandu arung jeram. Kadang-kadang pemandu harus berteriak geser kiri, geser kanan, kedepan, kebelakang, dayung maju, dayung mundur, berhenti berdayung. dlsb.
Kadang sang pemandu bersuara normal dalam memberikan aba-aba (komando), kadang sambil berteriak dan kelihatan galak bila perahu akan menghadapi jeram yang berbahaya. Setiap anggota dalam satu perahu pun tidak boleh mengambil inisiatif sendiri dalam bergerak baik pada saat mendayung maupun geser kiri kanan kebelakang kedepan.
Satu hal yang dapat dipelajari adalah anggota dalam satu perahu tidak merasa dimarahi atau disuruh oleh pemandu karena semua merasa bukan tunduk pada sang pemandu, melainkan tunduk dan taat pada standar keselamatan dan komitment bersama untuk mencapai tujuan yaitu selamat sampai pada tujuan rafting yang telah disepakati.
TUJUAN RAFTING
Setelah jauh mengayuh kayak, para penunggang kayak secara kumpulan biasanya akan membuat rafting. Seorang peserta akan mengangkat paddlenyasecar menegak. Terdapat beberapa tujuan penunggang kayak melakukan rafting. Antara tujuan tersebut adalah :
Ø  Untuk memastikan ahli-ahli kayak mendapat rehat sementara meneruskan perjalanan setelah penat mengayuh.
Ø   Menunggu ahli-ahli kayak yang lain yang ketinggaln di belakang kita.
Ø   Untuk memberi peluang kepada ahli kayak untuk menukarkan tempat duduk samada dari depan ke belakang atau dari belakang ke depan.
Ø   Berkumpul untuk memberi sebarang maklumat yang akan dilakukan selepasnya.
Ø  Untuk memberi amaran kemungkinan ada bahaya di hadapan.
Ø   Ia juga bertujuan untuk ahli-ahli kayak makan ataupun minum setelah sekian lama berkayak.
Ø  Ketua kumpulan kayak dapat memstikan kesihatan anggotanya.
Ø   Untuk menunjukkan cara-cara lain semasa berkayak misalnya cara untuk membuang air yang masuk ke dalam kayak.



PENGENDALIAN KAYAK
Secara am  pengendalian kayak adalah satu kemahiran yang dimestikan bagi setiap pengguna kayak. pelajaran ini membimbing anda ke arah cara-cara praktikal bagi mengendalikan kayak supaya kayak dapat dipergunakan sebagai kenderaan bagi tujuan bergerak di air.
Membawa KayakBagi mengendalikan aktiviti, kayak boleh dibawa ke mana-mana sahaja yang anda suka. Bagi tujuan itu, anda boleh menggunakan cara-cara berikut:

1)             Pikulan di BahuKayak diangkat ke atas bahu. Ubahsuaikan posisi kayak anda di bahu supaya terasa selesasewaktu mengangkat tadi, tentukan anda bekerjasama dan serentak melakukannya denganrakan. Supaya kayak tidak terjunam dan seterusnya menggelunsur ke dalam lebih-lebih lagiapabila kayak ber ada di dalam keadaan basah (kayak yang basah adalah licin). Selepasberada di bahu, bawalah kayak ke tempat yang ia hendak diletakkan sambil menggunakantangan anda bagi mengunci kayak itu di bahu anda. Apabila meletakkannya semula, andahendaklah berhati-hati supaya kayak tidak terlepas dari tangan dan seterusnya ia terhempas.

2)            Kelekan di Pinggang Kayak dianggkat hingga ke paras pinggang dan segera dirapatkan hingga selesa. Denganmenggunakan pautan tangan, kayak akan dikunci dipinggang bagi mengampu atau menahankayak dari melurut ke bawah. Selepas itu barulah anda boleh berjalan bagi membawa kayakitu dan seterusnya meletakkannya di tempat yang sesuai. Sewaktu meletakkan kayak, andahendaklah berhati-hati membawa kayak. Cara ini adalah sedikit sukar apabila kayakberkeadaan basah di mana kelicinan kayak akan menyebabkan ianya mudah melurut kebawah.


3)            Menggunakan KenderaanBagi tujuan pengangkutan jauh, kayak adalah dibawa dengan kenderaan seperti lori, van atautrailer. Dalam hal ini, kayak mestilah disusun dengan baik dan jika perlu hendaklah diikatsupaya mengurangkan kesan geseran dan hentakkan ke atasnya sewaktu dalam perjalanan.Posisi kayak di dalam kenderaan seelok-eloknya biarlah di dalam keadaan melentang bagi menjaga ketahanan deck dan coaming.













MELANCAR DAN MENDARATKAN KAYAK
Melancar
Untuk melancarkan kayak, perhatikan perkara-perkara berikut:-

i)Apabila meletakkan kayak untuk berdayung, tentukan ianya berada dalam air di tepipantai. Elakkan mana-mana bahagian kayak dari bersentuhan dengan pasir atau tanah.Kalau bersentuhan, kayak akan terlekat di dasar air apabila ianya dinaiki. Inimenyukarkan berdayung.

ii)Bahagian bow kayak mestilah bersudut tepat menghala ke laut. Tujuan posisi beginiialah bagi mengelakkan ombak dari menghempas bahagian rusuk kayak. Jika ombakmemukul rusuk kayak, kayak akan mudah terpesong ke kiri atau ke kanan hingamenyukarkan tindakan untuk menaiki kayak atau berdayung. Bahagian bow yangmenghala ke laut dalam posisi bersudut tepat akan membelah ombak yang mar akepantai. Ia memudahkan supaya kayak dapat segera dinaiki dan seterusnya didayung supaya kayak dapat segera dibawa keluar dari kawasan pantai yang sentiasa diitimpaoleh ombak.




MENDARAT

Bagi tujuan mendarat, perhatika perkara-perkara berikut pula:-

i)Apabila hampir sampai ke pantai kira-kira dalam jarak 10 meter atau mengikut keadaanombak dan kedalaman air, kayak hendaklah dipusingkan supaya menghadap semula kelaut di dalam posisi bersudut tepat. Tujuan posisi ini adalah supaya hanya bahagian bow yang dipengaruhi oleh ombak
ii)Setelah kayak menghadap ke laut, dayunglah ke belakang (mengundur) sehingga sampaike bibir pantai yang mengizinkan bagi tindakan turun dari kayak.











Melancar dan mendarat di Sungai dan Tasik

Bagi maksud melancarkan kayak dan mendarat di tebing sungai dan tasik di mana ombak tidakterdapat, maka kedudukan bow mestilah bersudut tepat dengan kemaraan arus. Jika tidak, kayakakan dilencongkan oleh arus menyebabkan kesukaran bagi mengawal kayak.

NAIK DAN TURUN KAYAK
Oleh kerana kayak merupakan sebuah kenderaan yang kecil, ianyak tidak boleh dinaiki dan diturunidengan sewenang-wenangnya sebagaimana kenderaan laut yang lebih besar seperti bot dan kapal.Pijakan kaki yang tidak boleh sewaktu menaiki dan menuruninya akan menyebabkan kayak mudahtersenget sehingga memunginkan kayak terbalik.
Oleh itu, tindakan yang betul hendaklah dilakukanapabila anda naik dan turun dari kayak.Naik kayak Untuk menaiki kayak, bowman akan mendahuluinya. Ini bagi membolehkan sternman untukmengawal kayak dengan memegangnya samada bagi maksud imbangan atau mengelakkan kayak darimelencong ke sebelah. Bowman akan melakukan tindakan-tindakan berikut:-

i)Ia akan berdiri di sebelah kiri kayak sambil memegang dayung di tangan kanan (dayungboleh juga diserahkan kepada sternman).

ii)Bowman- akan membengkok dan langsung memegang bahagian coaming di kiri dankanan sambil tangan kanan terus memegang dayung.

iii)Setelah itu, ia akan segera memasukkan kaki kanan ke dalam kayak melalui cockpit
.iv)Apabila kaki kanan telah mencecah lantai kayak, maka badan hendaklah segera dibawamasuk ke dalam kayak dan menempatkan punggung di atas tempat duduk.

v)Kemudian segeralah memasukkan kaki kiri ke dalam kayak supaya dapat duduk denganselesa dimana kaki akan diluruskan di lantai kayak.

vi)Selepas itu, ia akan menggunakan badan bagi mengimbang kayak dan menggunakandayung bagi mengawal kayak. Jika dayung diberikan pada sternman sewaktu mula naiktadi, maka bowman hendaklah menghulurkan tangan kebelakang sebagai isyaratmeminta dayung dari sternman

.vii)Setelah mendapat isyarat dari bowman, maka sternman akan menaiki kayak dengancara yang sama sebagaimana yang dilakukan oleh bowman.

viii)Setelah selesai, maka tindakan berdayung hendaklah segera dilakukan

.ix)Jika kayak di tebing yang lebih kurang sama paras dengan kayak tetapi airnya dalam,anda boleh menaiki atau menuruni kayak dengan cara menggunakan dayung yangdipalangkan bagi menghubungkan kayak dengan tebing.

x)Jika tebing lebih tinggi dari paras kayak, anda bolehlah menaikinya dengan mengangkatsebelah kaki supaya dapat memijak lantai kayak kemudian terus duduk sambil menarikkaki yang sebelah lagi ke dalam kayak. Kedua-dua belah kaki kemudiannya hendaklahdiluruskan.Turun kayakUntuk turun dari kayak, maka mestilah berada dalam posisi untuk mendarat. Orang yang akan turundahulu ialah sternman kerana ia saling berhampiran dengan pantai. Ketika sternman turun darikayak, bowman akan mengimbang dan mengawal kayak. Tindakan untuk turun adalah sepertiberikut:-
i)Sternman akan memegang bahagian kiri dan kanan coaming dengan kedua belahtangannya, sambil mengepit dayung di tangan kanan (tangan kanan juga memegang coaming).

ii)Tarikkan kaki ke belakang sehingga kaki bengkok dan rapat ke badan. Denganmengangkat punggung dari tempat duduk, ia akan membuang kaki keluar melalui cockpit.













BERDAYUNG
Berdayung adalah satu gerak laku yang dilakukan oleh anggota kayak (canoeist) bagi menggerakkankayak samada dari satu tempat ke satu tempat atau dari satu posisi ke satu posisi yang lain.Berdayung adalah satu kemahiran asas yang dimestikan kepada setiap individu yang ingin melibatkandiri dengan kegiatan kayak.

Cara memegang Dayung/BerdayungSebelum anda mula belajar mendayung, terlebih dahulu anda mestilah tahu memegang dayungdengan cara yang betul.

i)Ketika memegang batang dayung, hendaklah dengan kedua-dua belah tangan. Peganganini janganlah terlalu ketat kerana ini akan menyukarkan batang dayung untuk digerak-gerakkan ketika mendayung.

ii)Posisi kedua belah tangan yang memegang dayung hendaklah sedikit keluar daribahagian bahu.

iii)Posisi badan anda hendaklah dibawa kebelakang seberapa yang boleh supaya bahagianbelakang anda dapat bersandar pada kayak. Sementara itu, bahu anda mestilah berada didalam keadaan yang selesa (relaxed).iv)Apabila berdayung, kedudukan papan dayung (blades) mestilah keseluruhannya beradadi daam air. Dayungan (stroke) mestilah seberapa panjang yang boleh supaya kelajuanmaksima kayak diperolehi. Kadar dayungan ialah antara 45-50 dayungan bagi seminit.

v)Berdayung akan menyebabkan otot-otot berasa letih dan sakit-sakit. Oleh itu, janganlahberkali-kali memaksa otot anda bekerja lebih dari kemampuannya kerana ia bolehmengakibatkan kecederaan jangka panjang, selalulah berehat sewaktu berdayung.Beberapa pegangan pada batang dayung hendaklah dicuba dan diubah-ubah dari satupegangan ke satu pegangan yang lain supaya otot-otot boleh direhatkan.

vi)Jangan sekali-kali berdayung dengan menggunakan kedua belah tangan sekali gus. Danketika sedang berdayung, elakkan dair perbuatan memukul air atau naik radang apabilakayak anda segera mematuhi kehendak dayungan ini. Perbuatan ini tidak akanmembantu malah ianya akan melengahkan anda.














Jenis-jenis Dayungan dan Teknik Berdayung

Terdapat beberapa jenis dayungan seperti berikut yang boleh digunakan dan setiap dayungan ituakan memberi bantuan untuk mengendalikan kayak dengan betul:-
1)    Dayungan Junam
·         untuk bergerak ke hadapan dan ke belakangSetelah berada di dalam kayak dan memegang dayung dengan betul:-

i)Tegakkan badan dengan sedikit condong ke hadapan.

ii)Hulurkan dayung ke hadapan dengan membawa tangan ke hadapan (maka papan dayunghendaklah mengadap ke belakang).

2)    Dayungan Tusukan
·         untuk membelok dan memberhentikan kayakJika hendak membelokkan kayak yang sedang bergerak supaya pergi ke kanan, maka tangan kananhendaklah melakukan tusukan dayung ke belakang.
·         Tindakan ini hanya dilakukan oleh orangbelakang.Lebih ke belakang tusukan dibuat, lebih kuat dan besar belokan yang akan terjadi hingga bolehberpusing 360 darjah. Tindakan ini berkesan pada kayak yang tidak bergerak.

3)    Dayungan Sapu (sweep)
·         untuk membelok atau memusing kayakTindakan ini berkesan bagi membelok atau memusingkan kayak yang sedang berhenti atau yangsedang bergerak. Untuk membelok ke kanan, perhatikan pergerakan berikut:-

1.    Dayung dihulurkan ke depan melalui sebelah kiri sehingga tanan kiri menjadi lurus danbahu kiri ke hadapan.
2.    Tangan kanan dibengkokkan.
3.    Letakkan papan dayung dalam posisi separuh terbenamiv)

Tarik dayung kebelakang seberapa keluar yang boleh hingga menyentuhi buritan kayakdengan tangan mengikuti hingga berada disebelah kiri cockpit.






RUJUKAN


1 comment:

  1. Very interesting this games i like to playing with all my friend's.

    ReplyDelete